Fractievergadering 12-03-2012

Leefbaar Almelo

Agenda/Verslag fractiebijeenkomst Leefbaar Almelo

 

12-03-2012 – Leefbaar Almelo verslag fractieoverleg 12 maart 2012

Agenda/Verslag fractiebijeenkomst Leefbaar Almelo
Datum: maandag 12032012 tijd: 14.00 – 16.00
Aansluitend evt. spreekuur fractie op afspraak 16.00 – 16.30

Aanwezig: jan en bert
1. Opening; diverse onderwerpen en gesprekspartners passeren de revue…hoofdonderwerpen zijn “fortezza” en “WSW”

2. Raadsvragen/ Actualiteiten / Signalen uit de samenleving
Jan – is het iets om in Almelo ook de initiatieven voor gebruik van braakliggende terreinen op te pakken bijvoorbeeld door overal moestuinen te ontwikkelen en de opbrengsten te besteden aan goede doelen als voedselbank en boodschappenmand, en daarbij niet te wachten op particuliere initiatieven maar als overheid zelf het juiste voorbeeld te geven; op welke wijze denken raad en college hier invulling aan te kunnen geven?
Bert – waarom nemen ambtenaren en college niet sneller de juiste maatregelen ter verbetering van verkeerssituaties met als voorbeeld een reeds jaren geleden aangegeven ingreep in de Rosa Luxemburgstraat waar met 1 nieuwe afrit richting “rabobank” de veiligheid voor daar overstekende ouderen en daardoor voor de rest van het verkeer al verbeterd zou kunnen worden; onze vraag is dus wanneer dit gerealiseerd wordt?
Jan/bert – motie mbt onder curatele stellen van het huidige college gezien de ontstane situatie door oa “fortezza” en enkele andere kwesties waarbij maatregelen genomen dienen te worden door de raad ter verbetering van het functioneren van raad en college; LA stelt voor een groot deel van het gedelegeerde en gemandateerde beleid in te trekken en een nog actievere informatieplicht aan het college op te leggen en een ondertoezichtstelling te regelen waarbij het college op die nader te bepalen zaken geen zelfstandige besluiten meer kan en mag nemen!
Passend bij door LA al eerder aangegeven totale informatievoorziening door het college waarbij de raad zelf bepaalt wat wel of niet voor besluitvorming van belang is

 3. Vorig verslag – vergeten te versturen, alsnog gedaan

4. Evaluatie en in de media – diverse verschillende publicaties mbt enkele spraakmakende onderwerpen, nu nog werken aan het noodzakelijke vervolg

5. Ingekomen & uitgaande post tm 12032012
– gem almelo – antwoordbrief rca mbt dossier fortezza
– bweb – herinnering factuur website LA
– Beter wonen – beleidsagenda 2012-2013
– euregio – infobulletin maart 2012

6. Politieke avond

Gewijzigde Agenda Informatieve Raadsbijeenkomst en Raadsvergadering Gemeenteraad Almelo
Datum: 13 en 14 maart 2012
Tijd: 19.00 uur tot 22.30 uur
Locatie: stadhuis – raadzaal
Agenda Informatieve Raadsbijeenkomst Antwoord rekenkamercommissie op vragen van 21 februari 2012 m.b.t. onderzoek dossier Fortezza
Vanaf 19.00 uur
OP 21 februari heeft de rekenkamercommissie in een informatieve raadsbijeenkomst een toelichting gegeven op haar onderzoeksrapport “De slag om Fortezza”. Er zijn toen aanvullende vragen gesteld. In deze bijeenkomst worden de antwoorden hierop toegelicht en besproken.
In de aansluitende raadsvergadering van 13 en 14 maart is er gelegenheid voor het debat.
Geïnteresseerden en betrokkenen zijn van harte welkom als toehoorder, kunnen vragen stellen en aan de discussie deelnemen.
Voorzitter: mw. H. R. Rettensberger-Stevens

 Agenda Raadsvergadering
Spreekrecht burgers: Burgers die willen inspreken bij één van deze agendapunten kunnen zich hiervoor tot 12 maart 2012 15.00 uur aanmelden bij de raadsgriffie op 0546-541391 of via raadsgriffie@almelo.nl.
Meer informatie over het spreekrecht vindt u op www.almelo.nl of in de informatiefolder over spreekrecht bij de Publieksbalie. Opening
1. Opening en mededelingen
2. Vaststellen agenda
3. Vaststellen notulen van 20 en 21 december 2011, 17 en 31 januari 2012 INT 1201991
4. Ingekomen post
aan de gemeenteraad
raadsbrieven INT 1202330
5. Vragenhalfuur
Benoemingen
6. Vervulling vacature gemeenteraad Almelo
Raadsvoorstel volgt.
7. Benoeming voorzitter commissie Planning & Control
Op grond van de Regeling commissie Planning en Control benoemt de raad uit zijn midden een commissievoorzitter Planning en Control. Nu deze positie vacant is, wordt uw raad voorgesteld dhr. J. Veenstra als nieuwe commissievoorzitter te benoemen. R 1200104
8. Benoeming lid van het bestuur OPOA
Voorgesteld wordt om de heer G.B.M. Groothuis, geboren 26 juli 1964 en wonende te Almelo, met ingang van 1 maart 2012 te benoemen tot lid van het bestuur van de Stichting Openbaar Primair Onderwijs Almelo (OPOA).
De Stichting OPOA oefent het bestuur uit over de openbare basisscholen in Almelo. Op grond van artikel 6 lid 2 van de statuten van de Stichting OPOA benoemt de raad de leden van het bestuur van de stichting. R 1100044
Raadsvoorstellen
9. Instemmen indienen aanvraag MAU
De Raad wordt gevraagd in te stemmen met het indienen van een aanvraag Meerjarige Aanvullende Uitkering (MAU) voor de jaren 2012, 2013 en 2014. Door de financieringssystematiek van de Wet werk en bijstand (Wwb) moet de gemeente het tekort op het verstrekken van uitkeringen zelf dragen. In Almelo is sprake van een structureel tekort (drie opeenvolgende jaren) waardoor een beroep kan worden gedaan op de MAU. De MAU aanvraag moet uiterlijk 31 maart 2012 worden ingediend. Onderdeel van de aanvraag is instemming van de Raad met het indienen van een MAU aanvraag.
10. Vaststelling bestemmingsplan Ossenkoppelerhoek
Een bestemmingsplan wordt periodiek herzien om een actueel toetsingskader te hebben het gebruik en voor af te geven omgevingsvergunningen. Voor de wijk Ossenkoppelerhoek is daarom het bestemmingsplan geactualiseerd. Het bestemmingsplan heeft als ontwerp ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend en het plan kan daarom ongewijzigd worden vastgesteld. Het bestemmingsplan maakt geen bouwplannen mogelijk in de zin van artikel 6.12 lid 1 Wro waaruit voor de gemeente kosten voortvloeien. Een exploitatieplan hoeft daarom voor het gebied niet te worden vastgesteld.
11. Uitbreiding woonzorgvoorziening Burcht 80
Door Stichting Interakt Contour Groep is een aanvraag om omgevingsvergunning ingediend voor het uitbreiden van de woonzorgvoorziening aan de Burcht 80 te Almelo. De uitbreiding van de woonzorgvoorziening is in strijd met het bestemmingsplan omdat buiten de bebouwingsgrenzen wordt gebouwd en het aantal bestaande wooneenheden met 2 stuks toeneemt. Medewerking kan worden verleend middels de uitgebreide voorbereidingsprocedure conform de Wabo. Hiervoor is het in principe noodzakelijk dat uw Raad een ‘verklaring van geen bedenkingen’ afgeeft. Uw Raad kan onderhavig verzoek echter ook conform de Wabo aanmerken als een categorie waarvoor geen ‘verklaring van geen bedenkingen’ benodigd is.

12. Kaderstelling aanpak sourcing

Eerder spraken we over sourcing als een strategie om invulling te geven aan het begrip regisserende gemeente. We spraken met u af om in het najaar van 2011 met u hierover te spreken. Met dit raadsvoorstel kunt u kaders vaststellen voor de aanpak van sourcing en kunt u aangeven op welke manier de raad in de aanpak haar rol kan invullen.
Wij stellen u voor om de volgende kaders te hanteren voor de aanpak van sourcing:
1. Uitvoerende taken worden door de markt uitgevoerd tenzij (regionale) samenwerking of eigen uitvoering grotere voordelen bieden;
2. Bij regionale samenwerking worden uitvoerende taken door de markt uitgevoerd (gezamenlijke opdrachtverlening), tenzij een gezamenlijke eigen uitvoering grotere voordelen biedt of in gezamenlijkheid wordt besloten om hiervan af te wijken;
3. Er komen in beginsel geen stichtingen, BV’s en NV’s waar gemeente Almelo de enige aandeelhouder is;
4. Het sourcen van een taak leidt tot een afname van de kosten, een vermindering van de kwetsbaarheid of een verbetering van de kwaliteit;
5. Financiële opbrengsten worden pas ingeboekt wanneer deze zich voordoen;

We willen de komende jaren alle taken van de gemeente kritisch tegen het licht houden op de mogelijkheden om deze door een andere partij te laten uitvoeren. Wij stellen voor om u jaarlijks in de Voorjaarsnota een overzicht te geven van de taken die het komende jaar op de planning staan. Vervolgens kunt u per taak aangeven hoeveel grip u wilt houden op de uitoefening van die taak. Dat heeft namelijk gevolgen voor de inrichting de relatie tussen de gemeente en de uitvoerder.
13. Denktank Waterrijk
Bij de begrotingsbehandeling op 10 november 2011 heeft de raad het amendement van de VVD, go or no go Waterrijk, vastgesteld. Er is besloten om te komen tot een fasering van Waterrijk en de fasering zo in te richten dat de raad een go or no go beslissing kan nemen. Daarnaast heeft de raad besloten om een denktank Waterrijk te installeren om creatieve alternatieven voor Waterrijk uit te werken. Hierbij vindt u het raadsvoorstel “Denktank Waterrijk”.
14. Onderzoeksrapport rekenkamercommissie “De slag om Fortezza”
De rekenkamercommissie heeft op verzoek van de gemeenteraad een onderzoek uitgevoerd naar de grondaankopen en de grondverkoop van de kavel gelegen op de hoek Egbert Gorterstraat/ Haven Noordzijde, de zogenoemde Fortezza locatie. De rekenkamercommissie rapporteert in het onderzoeksrapport over het dossier Fortezza en heeft op grond van de bevindingen en de conclusies een aantal leerpunten opgesteld. De Raad wordt voorgesteld de leerpunten over te nemen.
15. Kader arbeidsmarktbeleid Noord Twente
De gemeenten in Noord Twente (Almelo, Tubbergen, Rijssen-Holten, Hellendoorn, Twenterand en Wierden) werken samen bij het arbeidsmarktbeleid in de regio. In 2012 en verder worden gemeenten geconfronteerd met belangrijke wijzigingen en decentralisaties in het sociale domein waaronder de Wet Werken naar Vermogen. In opdracht van het bestuurlijk overleg sociale zaken en het UWV in het Werkpleingebied Noord Twente is onderzoek gedaan naar het toekomstige arbeidsmarktbeleid vanuit het perspectief van de komst van de Wet Werken naar Vermogen. Op basis daarvan stelt het college de raad voor om een kader vast te stellen voor het verder vorm geven van dit beleid met de gemeenten in Noord Twente.

Sluiting

 Agenda Informatieve Raadsbijeenkomst
Gemeenteraad Almelo
Datum: 20 maart 2012
Aanvang: 19.00 uur
Plaats: Stadhuis
Spreekrecht:
Op deze avond is er geen spreekrecht, voor de onderwerpen die niet op de agenda staan. Tijdstip Onderwerp Locatie
19.00-20.30 Presentatie Definitief Ontwerp Nieuw Stadhuis
Ter uitvoering van het raadsbesluit om een nieuw stadhuis te bouwen op de locatie Egbert Gorterstraat – Haven Noordzijde wordt het definitieve ontwerp gepresenteerd. Het definitieve ontwerp zal vervolgens ter vaststelling aan de gemeenteraad worden aangeboden. Daarna zal het bestek en de aanbesteding worden voorbereid.
Geïnteresseerden en betrokkenen zijn van harte welkom als toehoorder, kunnen vragen stellen en aan de discussie deelnemen.
Voorzitter: mw. H.E. Rozema-Jungjohann Raadzaal
20.30-22.30 Opmaat naar de Voorjaarsnota: Ontwikkeling binnenstadsplan
In de opmaat naar de voorjaarnota worden de stand van zaken en de alternatieven voor het binnenstadplan besproken.
Geïnteresseerden en betrokkenen zijn van harte welkom als toehoorder, kunnen vragen stellen en aan de discussie deelnemen.
Voorzitter: mw. H.E. Rozema-Jungjohann Raadzaal

 

7. Collegestukken
– diverse raadsvragen oa over mfa/buurthuis binnenstad, soweco en doorbraak

8. Bestuur / acties

9. Site en hyves

10. Agenda en prioriteiten – zie agenda bijlage

11. Rondvraag

12. Afsluiting
.